Hvorfor er der to samtaler med samme person i min Beskeder app

Fra apple.postboksen.dk
Skift til: Navigation, Søgning

Den mest almindelige årsag til dette er, at personen er begyndt at sende dig iMessages fra en anden adresse. iMessage brugere kan modtage beskeder på mere end én adresse. Det er ikke ualmindeligt, at iPhone-brugere at have mindst to iMessage "adresser" - som regel brugerens telefonnummer og e-mail-adressen der er deres Apple-id - og det er endda muligt at bruge flere e-mail-adresser. Mens iMessages kan modtages på alle de tilknyttede adresser, er kun én adresse valgt som standard til at sende iMessages fra. Du kan se de adresser, der har været forbundet med dit Apple-id, og hvilke der bliver brugt til iMessage, ved at gå ind i din Indstillinger app og vælge Beskeder -> Send og modtag.

Som navnet antyder er den valgte under adressen "Start Nye Samtaler fra", den der bruges til at igangsætte nye samtaler i iMessage, men der er en hage ved det: Når du besvarer eksisterende iMessage samtaler, vil din afsender adresse være den samme som for nylig blev brugt i den samtale du svarer i. Så med andre ord, hvis en person sender dig en ny iMessage besked, det vil komme fra adressen som vedkommende har angivet i ovenstående indstilling, men hvis personen besvarer en besked du for nylig har sendt, vil det svar komme fra den addresse du sendte din besked til.

Beskeder app på iOS deler samtaler baseret på afsenderens adresse, uden hensyn til hvad der står i Kontakte app. Så en iMessage samtale som foregår "på telefonnummer" vil blive adskilt fra en iMessage samtalen fra den samme persons e-mail-adresse, selvom begge dele findes den personens kontakt-blad i din iOS adressebog. Du kan se, hvilken adresse der bliver brugt til en iMessage samtale ved at trykke på "Detaljer" knappen i øverste højre hjørne, og derefter trykke på knappen "i" ved siden af ​​brugerens navn. Dette vil vise et kontakt-blad for den pågældende bruger, med den aktuelle iMessage adresse fremhævet med blåt.

Hvis man undersøger de to samtaler med med samme person, som lige beskrevet ovenfor, vil du opdage at de begge bruger forskellige adresser. Det kan ske hvis personen for nylig har opgraderet til en ny iPhone, skiftede mobiludbyder, eller blot skiftet til et nyt SIM-kort. Disse ting kan få iOS at skifte til at bruge e-mailadressen som standard, mens telefonnummeret bliver omregistreret med Apples servere.

Desværre der er ingen måde at fusionere de to tråde, så det bedste man kan gøre er at vælge den samtale, som har samme "fra" addresse som står konfigureret i personens iOS indstillinger, og så lade være med at benytte den "gamle samtale" fremover. Man er altså nødt til at spørge personen om hvilken afsender addresse vedkommende vil benytte i fremtiden.